SCO-terugkoppeling
SCO-terugkoppeling formeel overleg DGO-Financiën
Publicatiedatum: 19-07-2023
Op 4 juli heeft er een overlegvergadering plaatsgevonden van het Departementaal/ Decentraal georganiseerd overleg (DGO) van de SG van Financiën met de vier vakcentrales van het SCO (Samenwerkende centrales voor overheidspersoneel: NCF, FNV, CNV, CMHF).
In het overleg was de schijnzelfstandigheid het belangrijkste onderwerp voor de vakbonden.
Er zijn drie kenmerken aangemerkt voor een echt dienstverband. Een medewerker is in dienstverband als deze:
- Persoonlijke werk verricht.
- Een beloning ontvangt van de werkgever voor het gedane werk.
- Instructies over de wijze waarop het werk uitgevoerd dient te worden moet opvolgen.
Bij schijnzelfstandigheid doet een werkgever alsof de medewerker een opdracht uitvoert, maar eigenlijk is er sprake van een dienstverband. Hierdoor hoeft de werkgever geen loonbelasting en sociale lasten te betalen. Om schijnzelfstandigheid tegen te gaan is de wet DBA (deregulering beoordeling arbeidsrelaties) ingevoerd. De Belastingdienst moet deze wet handhaven.
Inmiddels heeft minister Koolmees de wet DBA bevroren. De wet is er nog wel, maar er wordt niet meer op gecontroleerd of beboet, tenzij mensen bewust de wet overtreden. Dit geldt tot 1 januari 2025.
Nu blijkt echter dat binnen het Ministerie van Financiën sprake is van schijnzelfstandigheid. Dit komt vooral voor bij UHT en ICT, maar ook de Douane. De vakbonden willen dat onmiddellijk gestopt wordt met het inhuren van schijnzelfstandigen door het Ministerie van Financiën en dat deze zzp-ers (zelfstandigen zonder personeel) een vast contract krijgen. De SG reageert dat hij een politieke opdracht heeft om het aantal schijnzelfstandigen te verminderen; zonder dat herstel toeslagen en ICT stilvalt. Dat kost tijd; want zonder zzp-ers kan aan deze politieke opdracht nu niet voldaan worden. De ambtelijke top – gesteund door de politiek – vindt dus de uitvoering van de werkzaamheden door schijnzelfstandigen bij de herstel toeslagen en ICT belangrijker dan dat zij zich zelf aan de wet DBA houden. De SG merkt nog op dat inspecteurs een zelfstandige bevoegdheid tot handhaving hebben en er geen politieke opdracht ligt om niet te handhaven bij toeslagen en Belastingdienst.
De vakbonden vinden dat een onwerkbare situatie ontstaat voor de medewerkers van de Belastingdienst, die deze wet moeten handhaven bij werkgevers die (bewust) de wet DBA overtreden. Zij worden in contacten met bedrijven en burgers aangesproken op het feit dat de Belastingdienst zich als toezichthoudende organisatie zelf niet aan de wet houdt. Dit gaat verder dan alleen het toezicht op mogelijke zelfstandigheid, maar komt voor bij alle vormen van toezicht. Hierdoor ontstaan gevoelens van onveiligheid en een gebrek aan motivatie bij medewerkers. De Rekenkamer maakt zich in haar onderzoek van mei 2023 hierover ook grote zorgen.
De SG vindt dat de organisatie zelf het gesprek met de medewerkers hierover moet voeren. Daarom zou het goed zijn indien dit signaal door medewerkers ook aan de teamleiders wordt afgegeven in bijvoorbeeld het werkoverleg of als je in de eigen vaktechniek bespreekt wat het voor jouw werk betekent als je eigen organisatie zich niet aan de wet houdt. Daarnaast stellen de vakbonden een emailadres open voor het verzamelen van jullie ervaringen, over dat het Ministerie zich als werkgever en via de Belastingdienst zich als toezichthoudende organisatie zelf niet aan de wet houdt. Je kan je ervaring sturen naar scofinancien@caop.nl. We zullen jullie ervaringen anoniem delen met de SG.
Wat doet CMHF Overheid?
CMHF Overheid wil een belangrijke rol spelen bij het vormen en bewaken van de beroepsidentiteit van ambtenaren. We vinden dat de eed en de belofte opnieuw moeten worden geformuleerd om ambtenaren meer ruimte te geven hun beroep goed uit te oefenen. Ook is er een code nodig waarin de rechten en plichten van ambtenaren zijn vastgelegd. Om ambtenaren te ondersteunen is er een gemeenschappelijke opleiding nodig waarin elke ambtenaar die actief is in beleid, uitvoering en toezicht, wordt getraind in ambtelijk vakmanschap.
Meer lezen over ambtelijk vakmanschap?
-
Lancering boek Het recht op ambtelijk vakmanschap – oktober 2022
-
Terugkijken webinar Het recht op ambtelijk vakmanschap. Hoe verder na de toeslagenaffaire? – 2021
-
De eerste Herman Tjeenk Willink-lezing, de eerste lezing in de tweejaarlijkse cyclus De democratische rechtsorde in de praktijk – 2022
-
Rapport Raad van State, Ministeriële verantwoordelijkheid. Een ongevraagd advies van de Afdeling advisering – 2020
-
Hans Wilmink, Voorbij boos en achteloos. Rechtsstatelijk besef als kompas voor overheid en burger – 2020
-
Gabriël van den Brink en Thijs Jansen, Ambtelijk vakmanschap en moreel gezag – 2016
Initiatieven Rijksoverheid
-
Programma Grenzeloos Samenwerken – Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Relevante stukken kabinet en Tweede Kamer
-
Kabinetsreactie op rapport Ongekend onrecht
-
Twee rapporten Werk aan Uitvoering van de consultancytak van de topambtenaren van de Algemene Bestuursdienst, ABDTOPConsult. Hier de probleemanalyse en de samenvatting. En de Kamerbrief en kabinetsreactie naar aanleiding van deze rapporten.
-
Brief van de gezamenlijke secretarissen-generaal aan de informateur (12 april 2021).
-
-
Brief van CMHF-sectoren Functionarissen Overheid en Lagere Overheden aan de informateurs.
-